A Figyelőnet számolt be arról, hogy önálló ülésen foglalkozik majd a parlament oktatási bizottsága a sajátos nevelési igényű gyerekek (korábbi elnevezés szerint fogyatékkal élő gyerekek) ellátásával, valamint a korai fejlesztéssel, illetve ezeknek a közoktatási törvény tervezetében való megjelenésével – jelentette be Pokorni Zoltán. Az oktatási bizottság elnöke szerint szükség lenne arra, hogy a pedagógusképzés rendszerében megjelenjenek a gyógypedagógiai ismeretek és a korai fejlesztésre elegendő szakembert képezzenek.
„A tanárképzés átalakítása során ezzel is foglalkozni kell” - mondta a politikus. Elmondta azt is, hogy bár egy évtizede összevonták az ELTE-t (mint a legnagyobb fővárosi tanárképző intézmény) a gyógypedagógiai főiskolával, mégis valós, tartalmi integráció nem történt.
„A sajátos nevelési igényű gyerekek 90 százaléka „elkallódik”, mert nem ismeri fel időben a magyarországi egészségügyi-szociális és oktatási rendszer. Korai fejlesztéssel e gyerekek megmenthetők, és beiskolázhatók akár integrált osztályokba is.” Ehhez megfelelően kell a sajátos nevelési igényű gyermekek csoportjait definiálja a készülő közoktatási törvényben.
A bizottsági elnöke úgy látja, a kormányhoz kellene rendelni az integrált oktatás kialakításának feladatát, mivel az önkormányzatok pénzhiány miatt nagyon kevés helyen tudták alkalmassá tenni erre az óvodákat és az iskolákat. „Nem minden területen támogatom a centralizációt, de ezen a téren sokat segíthetne” – jelentette ki.
Úgy látszik, nyitott kapukat döngettünk másfél-két hónappal ezelőtt, amikor két interjú keretében is igyekeztünk foglalkozni ezzel a sajátos problematikával. Persze nem gondolnánk, hogy a Magadnaktanulsz érdeme a téma napirendre kerülése az illetékes országgyűlési bizottság előtt, de örülünk, ha jelenségeket, problémákat hasonlóképpen szemléljük, mint az illetékesek. Az közoktatás önkormányzati kézben hagyása vagy a központi kormányzathoz való rendelése kapcsán a Magadnaktanulsz szerkesztősége sincs egyértelmű állásponton; a „sajátos nevelésű igényű” gyermekek állami keretek között történő integrált oktatási kereteinek kialakítását azonban nemcsak hogy egyöntetűen jó megoldásnak, hanem az egyetlen járható útnak gondoljuk!
"A fogyatékos emberek érzik meg a leghamarabb a válságokat"
"Az oktatás csak részben állítja elő a szakembereket"
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Szitakötő | 2010-9 | TAVASZ 2011.04.10. 23:39:07
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.